4 C
Amsterdam
17 november 2018 06:42
Nederland Actueel

Algemeen nieuws

80% Nederlanders niet gewezen op gevaren zon voor ogen

80 procent van de Nederlanders is nog nooit gewezen op de gevaren van UV-straling voor ogen. Dit blijkt uit onderzoek van ZEISS onder ruim 1.000 Nederlanders. Het optisch technologiebedrijf roept artsen en opticiens op om een actieve rol te pakken in de voorlichting van brildragers. Nu houdt slechts 15 procent van de brildragers rekening met UV-bescherming bij de aanschaf van een bril. Belangrijker vinden zij looks, comfort, prijs en stevigheid. Het probleem speelt overigens niet alleen in Nederland. Eerder onderzoek van ZEISS wijst uit dat ook Amerikanen deze facetten boven UV-bescherming verkiezen.

Nederlanders zijn zich onvoldoende bewust van de gevaren van UV-straling voor de ogen. Niet voor niets sloeg Het Oogfonds half april alarm om mensen te waarschuwen voor de permanente schade die UV-straling aan de ogen kan veroorzaken. Dit blijkt niet alleen tijdens de keuze voor een (zonne)bril of brillenglazen. Slechts 30 procent van de Nederlanders geeft aan rekening te houden met de zonkracht. Terwijl het raadplegen van de weersverwachting veel velen inmiddels onderdeel is geworden van de online routine.

“De bescherming van ogen zou hoger op de agenda moeten staan”, zegt Pascal Slot, General Manager ZEISS Vision Care Benelux. “Gelukkig zijn steeds meer Nederlanders op de hoogte van de gevaren van UV-straling voor de huid, maar ook de ogen hebben bescherming nodig. Terwijl bijna iedereen het eens is met de stelling: blindheid lijkt mij een van de ergste dingen die me kunnen overkomen. Toch nemen zij op dit moment geen maatregelen. Sinds kort bevatten onze brillenglazen standaard volledige UV-bescherming, ook transparante brillenglazen. Dit is onze nieuwste innovatie die we op de markt hebben gebracht om bij te dragen aan gezond zicht. Op deze manier zijn brildragers beschermd tegen UV-straling, maar hoeven zij geen zonnebril te dragen of in te leveren op looks.”

Keuze voor brillenglas

In het onderzoek werd ook onderzocht welke factoren van belang zijn bij de keuze van het brillenglas. Hieruit blijkt dat glazen met UV-bescherming bij slechts 13 procent van de brildragers in de top drie eindigt. Voor het overgrote deel van de consumenten heeft comfort, krasvaste glazen en het voorkomen van spiegeling meer prioriteit.

Reageer op dit onderwerp

Meer nieuws

DELA draait werkwijze afname vingerafdruk bij overledenen terug

Redactie

Opnieuw aandacht voor kwetsbare vluchtelingen op Lowlands

Redactie

Detalhandel, politie en OM delen informatie tegen georganiseerde misdaad

Redactie