12 C
Amsterdam
20 oktober 2018 11:37
Nederland Actueel

(AP Photo/Dita Alangkara)
(AP Photo/Dita Alangkara)
Buitenland

Bemanning door tsunami in dorp gedumpte veerboot vertelt belevenissen

WANI, Indonesië (AP) – De kapitein en bemanning die met de Sabuk Nusantara-veerboot naar nieuwe eigenaren op het Indonesische eiland Sulawesi varen, hebben de klus geklaard en vervolgens weer wat gedaan.

Het kolossale rode en gele schip werd als een basketbal gestuiterd toen een enorme aardbeving de regio deed schudden en landde voor een rij huizen in het dorp Wani, gedumpt door tsunami-golven waarvan de bemanning zei dat ze een torenhoge 15 meter (50 voet) waren. ) of hoger.

Een week na de aardbeving van 7.5 en tsunami in centraal Sulawesi blijven de kapitein en 20 bemanningsleden van de veerboot aan boord, wachtend op een beoordelingsteam om te beslissen of het schip, de propeller die uitsteekt over de waterkant, kan worden teruggezet naar zee.

In interviews op de brug vertelde de kapitein, onderbevelhebber en onderofficier minuten van chaos en pure paniek toen ten minste tien andere schepen kronkelden en botsten en het snel terugtrekkende tij – een zeker teken dat er een tsunami aankomt – de Sabuk zoog Nusantara weg van de pier.

“Het was gewoon plotseling”, zei de ondercommandant van het vaartuig, Jona Johanes. “We voelden dat het schip leek op een basketbal dat werd gestuiterd”, terwijl de aardbeving de regio deed schudden.

De dubbele ramp die de stad Palu en andere nederzettingen trof doodde meer dan 1.550 mensen, liet ongeveer 70.000 daklozen achter en veegde gebouwen weg langs de kust van Sulawesi. De stad met 380.000 mensen heeft dagen meegemaakt van verloren stroom en water, droge benzinestations en een trage dribbel van hulp.

De veerboot, gebouwd in 2014, is buiten Wani aangemeerd omdat het staatsbedrijf dat het bezit het aan een nieuwe eigenaar heeft afgeleverd. Dat was ook toeval omdat er geen passagiers op het 63-meter (208-voet) lange schip waren.

Kapitein Edy Junaidi zei dat het tij ongeveer 7 meter (23 voet) terugging onmiddellijk na de aardbeving en hij dacht dat de tsunami-golf 10-15 meter (33-50 voet) hoog was. Onderofficier Imat, die één naam gebruikt, zei 20 meter (66 voet) en Johanes schatte het op 15-20 meter (50-66 voet).

Hun accounts overtreffen de hoogste schattingen van rampenofficieren, die zeiden dat de golf 6 meter (20 voet) of hoger had kunnen zijn op basis van een man die het had overleefd door in een boom te klimmen. Een tsunami-waarschuwing na de beving voorspelde golven tot 3 meter (10 voet).

Verhaal gaat verder onder de slideshow

Johanes zat in zijn hut de tv aan te zetten toen de aardbeving net na 18.00 uur toesloeg. op 28 september. Er was “extreme shaking” en de gloeilamp viel uit en de airco-eenheid dook naar de grond, zei hij.

Tegen de tijd dat hij het dek bereikte, kwam er een enorme golf aan en was de pier ingestort.

In de voorgaande één tot twee minuten had de in paniek geraakte bemanning een zwemvesten aangetrokken en alle ankerlijnen van het schip losgelaten behalve één – de koplijn aan de voorkant van het schip – die ongelooflijk strak gespannen was toen het tij naar buiten stormde, waardoor Imat, de onderofficier, om het los te laten.

“Er bestaat geen twijfel dat ik als mens natuurlijk in paniek raak,” zei Imat. “Maar we moeten ons realiseren dat dit een natuurlijk fenomeen is. Het is de wil van God en we zingen dat God groot is. Maar zonder onze positie te vergeten, onze plicht, “zei hij.

Voor de bemanning was de plotselinge daling van het waterniveau verbijsterend en het leek erop dat de aarde toenam.

“Ik zag de grond steeds hoger worden. Het was zo hoog. Toen zag ik dat de pier was ingestort. Het was chaotisch. Ik kon een golf zien, een donkere hoge golf. Ik kan me dat niet voorstellen, “zei Imat.

“Het schip werd helemaal teruggereden en pas toen realiseerde ik me dat het water was neergestort”, zei hij.

Johanes, bij de brug toen de golf raakte, zette zich schrap voor een botsing met de kapotte pier.

“Ik hield vol. Ik dacht dat we zouden worden gegooid toen we de pier raken. Toen besefte ik dat we niet waren gegooid. We vlogen, “zei hij.

De tijd die verstreek tussen het terugtrekken van het tij en het raken van de tsunami was “slechts een kwestie van minuten”, zei Imat. “Misschien was het 3-5 minuten. Het was echt snel. ”

Aanvankelijk besefte de bemanning niet dat ze op het land waren gedropt omdat het schip door water bleef staan ​​nadat het was opgetild en naar voren werd geduwd door de golfende zee.

Achteraf gezien was het een “vlotte” landing en het schip leek volkomen onbeschadigd, zei Imat. De kapitein, Junaidi, schatte dat de veerboot nu ongeveer 50 meter van de oorspronkelijke positie aan het dok ligt.

“We zijn allemaal in paniek geraakt,” zei Johanes. “We hebben een plan om het schip te verlaten, maar we wachten op de instructie van de kapitein. De kapitein wist ons te kalmeren, “zei hij.

“Als het nodig is, zullen we het schip verlaten, maar op het einde ging het schip nergens heen. Na 30 minuten zagen we vaste grond om ons heen. We realiseerden ons dat het geen oceaan om ons heen is. Het is vaste grond, “zei hij, dagen later nog steeds absorberend de beproeving de bemanning verduurd.

Ze maakten duistere moppen over hun ervaring en leken tevreden te wachten op een schip dat niets van de ontberingen van de nabijgelegen dorpen had.

“We kunnen vanaf het schip naar beneden gaan, maar waar kunnen we naartoe gaan? Er is geen markt in de buurt. De winkels zijn nog steeds gesloten, “zei Johanes. “En een paar dagen geleden was er plunderen in dit gebied. Dus we weten niet waar we heen moeten als we naar de grond gaan. ”

Dit is een automatisch gegenereerd en vertaald bericht.

 

Reacties

Meer nieuws

Aanvaller Brits parlement beschuldigd van poging doodslag

Redactie

België versus Nederland: grote verschillen in arbeidsmarktgedrag

Redactie

Rohingya-vrouwen niet veilig in vluchtelingenkampen Bangladesh

Redactie