12.2 C
Amsterdam
16 oktober 2019 05:16
Nederland Actueel

Economisch nieuws

Dit zijn de ‘visitekaartjes’ van de grootste accountancybedrijven Trends in accountancyland

Hoe maken de grootste accountancybedrijven in Nederland reclame voor hun eigen bedrijf? op welke manier proberen zij aan marktbewerking te doen? De recent uitgebrachte ‘Trends in Accountancy 2018-2019’ geeft een beeld van hoe de accountancy probeert om zichzelf goed in de markt te zetten. Wat zijn de belangrijkste trends?

Offline activiteiten naast online representatie
Alleen een professioneel vormgegeven aanwezigheid op internet en sociale media is onvoldoende om effectief de doelgroep te bereiken, zo blijkt uit het trendonderzoek. De 30 grootste accountancykantoren in Nederland maken dan ook stuk voor stuk gebruik van offline reclamemateriaal, zoals posters laten drukken via Drukland.be, bedrijfsvlaggen, gevelreclame, autobelettering, reclamefolders van Drukland.be, et cetera. He voordeel van drukwerkgebruik zit vooral in het feit dat dit zorgt voor langere contactmomenten dan op internet. Mensen kunnen online reclame en websites snel weg klikken, maar bij offline marketingmiddelen ligt dit anders.

Gebruik van kantoorpanden
Een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek is het gebruik van kantoorpanden van accountancybureaus.Dit zijn feitelijk de ‘visitekaartjes’ van het bedrijf, omdat ze in de omgeving goed zichtbaar zijn. De naam van de bedrijven is vaak via gevelreclame met led-verlichting en bedrijfsvlaggen duidelijk zichtbaar in de directere regio. Verder is in de kantoorpanden zichtbaar dat het bij accountancy-instellingen gaat om people’s business: door persoonlijke diensten te leveren en betrokkenheid te tonen, worden een vaste klantenkring opgebouwd. Een menselijk kantoorpand, met een accent op ‘samen’, ‘comfort’ en ‘alles onder één dak’, samen met een klemtoon op de kwaliteit van het kantoor – de accountants hebben een AFM-licentie, borgen de kwaliteit met kwaliteitscertificaten en bijscholing – is typerend voor veel accountancybedrijven. De ruime en comfortabele opzet van kantoorpanden van topbedrijven als Deloitte, EY, Price Waterhouse Coppers, KPMG en BDO getuigt hiervan.

Marketingsstrategie waarin menselijkheid wordt benadrukt
In hun marketingsstrategie communiceren accountancykantoren voor hun klemtoon op menselijkheid en de menselijke maat. Dit blijkt uit het gebruik van termen – zowel online op de website en sociale media, als offline via folders en brochures – als regionale verbondenheid, informeel, ‘groot door kleinschaligheid’, uitstekende werksfeer, coöperatieve structuur, integer en ‘de klant staat centraal’. De dienstverlening van de accountants kenmerkt zich door de traditionele A-,B-, C-diensten, namelijk: accountancy, administratie, audit en assurance, belasting/fiscaal en control. Bij alle dertig accountancybedrijven die in het trendonderzoek meegenomen zijn, blijkt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een rol te spelen. Hierbij wordt naar een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering gezocht, me oog voor het milieu en klimaat. Maar specifieke diensten op dit vlak zijn schaars.

Reageer op dit onderwerp