Nederland Actueel
Algemeen nieuws

Internationale Dag van het Gehoor

Het problematische effect van gehoorverlies op mens en maatschappij wordt wereldwijd ruimschoots onderschat. Daarom organiseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) jaarlijks de internationale Dag van het Gehoor, ditmaal op zondag 3 maart. Ook in Nederland groeit de aandacht voor deze dag, mede dankzij de Campagne voor Beter Gehoor.

De noodzaak

De relatie tussen gehoorverlies en gezondheid is inmiddels ruimschoots bewezen. Een gehoor dat minder wordt, kan de cognitieve capaciteit verminderen en zelfs leiden tot dementie. Recent onderzoek richt zich naast vitaliteit ook meer op de sociale gevolgen. Hieruit blijkt o.a. dat het merendeel (61%) in verlegenheid wordt gebracht door gehoorverlies. Uiteindelijk kan dit sociaal isolement en depressie veroorzaken. Hiermee vormt het de opmaat naar een hogere werkloosheid met aanzienlijke financiële gevolgen. Zo concludeert een nieuw wetenschappelijk onderzoek dat onbehandeld gehoorverlies Europa elk jaar 180 miljard euro kost.

Signaleren is essentieel

De internationale Dag van het Gehoor benadrukt het belang van goede gehoorbescherming en het herkennen van de symptomen. Maar bovenal wordt aandacht gevraagd voor het tijdig signaleren van gehoorverlies. De belangrijkste boodschap van de WHO is dat meer mensen vaker hun gehoor moeten laten testen. Gehoorverlies treedt vaak heel geleidelijk, bijna onopgemerkt op. Alleen wie regelmatig het gehoor laat testen, weet de ingrijpende gevolgen te verminderen.

De 364 overige dagen

Zondag is dus hét moment waarop aandacht wordt gevraagd voor het gehoor. Tegelijkertijd stopt het belang van bewustwording niet na één dag. Daarom roept de Campagne voor Beter Gehoor het hele jaar 55-plussers op om een jaarlijkse hoortest te doen. `Meer dan twee derde van de mensen met gehoorverlies doet hier niets aan. Hierdoor zijn ze kwetsbaar en kan hun welzijn aanzienlijk verminderen`, aldus Paul Vondenhoff, directeur van Van Boxtel hoorwinkels. `Gelukkig begint de gezamenlijke inzet zijn vruchten af te werpen. Als je 60-plussers nu vraagt naar de meest belangrijke gezondheidstest, plaatsen ze de gehoortest op plek 3. Een hele vooruitgang!”. Door aan te sluiten bij de Campagne voor Beter Gehoor en vrijblijvende hoortesten op locatie aan te bieden zet Van Boxtel hoorwinkels de inspanning van de WHO extra kracht bij.

Reageer op dit onderwerp

Heeft u dit ook al gelezen

Meer dan 19.000 ontmoetingen op Open azc dag

Redactie

Manifest voor meer vrouwen aan de top

Redactie

Werkloosheid verder gedaald naar 300 duizend

Redactie

Nieuwsvoorziening grote steden Nederland is kwetsbaar

Redactie

Meer Museumkaarthouders gaan steeds vaker naar meer musea

Redactie

Aanhoudingen dreigbrieven aanleg windparken Groningen

Redactie