24 januari 2019 02:26
Nederland Actueel

Algemeen nieuws

Kinderen een dag de baas in Nederland

Ruim 200 kinderen nemen donderdag 24 januari voor één dag de baan over van Nederlandse CEO’s, directeuren en politici. Tijdens JINC Baas van Morgen ervaren de basisschool- en vmboleerlingen, die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand, hoe het is om de leiding te hebben en doen zij een waardevol contact op voor later. Onder meer ABN AMRO, TomTom, Philips, Transavia en het Van Gogh Museum doen mee, evenals minister Hugo de Jonge (VWS) en burgemeester Jos Wienen van Haarlem.

Met Baas van Morgen wil JINC, een non-profitorganisatie die strijdt tegen kansenongelijkheid onder jongeren, de aandacht vestigen op het feit dat een goede start op de arbeidsmarkt niet voor al het talent van morgen vanzelfsprekend is. Want wie geboren is een wijk met veel werkloosheid, heeft in Nederland nu eenmaal minder kans om het ver te schoppen – hoe slim hij of zij ook is.

Daarom organiseert JINC, naast haar reguliere projecten, jaarlijks Baas van Morgen. Kinderen kunnen dan ervaren hoe het is om aan de top te staan en leren van binnenuit hoe een bedrijf, gemeente of culturele instelling in elkaar zit. De ‘grote’ bazen beloven hun jonge collega’s bovendien dat ze later nog eens een beroep op hen mogen doen.

Koning bij conferentie
Wat deze vijfde editie extra bijzonder maakt, is dat koning Willem-Alexander de conferentie op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam bijwoont. Hier verzamelen ‘jonge en oude bazen’ zich na een dag hard werken om ervaringen uit te wisselen. Voorafgaand aan de conferentie zelf neemt hij deel aan een rondetafelgesprek waarbij verschillende betrokkenen – medewerkers, vrijwilligers uit het bedrijfsleven en vertegenwoordigers van scholen – hem informeren over het werk van JINC.

Daniel Roos, directeur van JINC, heeft er zin in. “Een kind een dag op de stoel van de baas levert meestal twee vliegen in één klap op: een onvergetelijke ervaring voor een kind én verfrissende ideeën voor een bedrijf. Dat koning Willem-Alexander naar de conferentie komt, voelt bovendien als steun voor onze strijd tegen kansenongelijkheid. Voor de jonge deelnemers is het erg waardevol om gezien en gehoord te worden door iemand als hij.”

Deelnemers
Tot de deelnemers van dit jaar behoren: ABN AMRO, Albert Heijn, Arriva, De Nederlandsche Bank, DHL, GVB, HTM, IBM, KPMG, Lelystad Airport, Mauritshuis, NautaDutilh, Nestlé, Philips, het Rijksmuseum, Shell, TomTom, Transavia, Van Gogh Museum, VodafoneZiggo, de ministeries van VWS en EZ, de provincies Flevoland, Brabant en Noord-Holland, de gemeentes Amsterdam, Almere, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Haarlemmermeer, Rotterdam en Utrecht. Klik hier voor de gehele deelnemerslijst.

Over JINC:

Ieder kind heeft talent. Ook de meer dan 600.000 Nederlandse kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Daarom strijden we voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Een Nederland waarin ieder kind kansen krijgt.

Om dat te bereiken, helpen we kinderen van 8 tot 16 jaar aan een goede start op de arbeidsmarkt. Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. Zo krijgen dankzij JINC jaarlijks meer dan 47.000 basisschool- en vmbo-leerlingen de kans om te groeien.

JINC werkt samen met het onderwijs en partners uit het bedrijfsleven. Hun financiële steun en expertise zijn onmisbaar. De partners krijgen er iets waardevols voor terug: de kans om een verschil te maken in het leven van kinderen én de kans om te investeren in hun bedrijf. Ze versterken hun binding met de maatschappij en bieden werknemers een inspirerende ervaring.

Daarom zeggen we graag: iedereen groeit met JINC.

Whatsapp ons voor tips op 06-22283965 of mail de redactie op redactie@nederlandactueel.nl

Reageer op dit onderwerp

Meer nieuws

Opnieuw aandacht voor kwetsbare vluchtelingen op Lowlands

Redactie

Ramkraakverdachte Woerden hoort maximale taakstraf eisen

Redactie

Visma voor onbepaalde tijd naamsponsor schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma

Redactie