Nederland Actueel
Automotive

Opvallende testresultaten: goedkoop is duurkoop

Er bestaan nogal wat onduidelijkheden omtrent de accu’s van e-bikes. Het team van prijsvergelijker Kieskeurig.nl zette een undercoveractie op poten waarbij diverse fietsenwinkels werden bezocht. Hun bevindingen mogen in sommige gevallen gerust schokkend worden genoemd.

Een elektrische fiets kost al snel een half maandsalaris. Dan mag je ervan uitgaan dat de accu die erop zit goed is, toch? Niet dus. Kieskeurig.nl, Nederlands grootste vergelijkingswebsite, onderzocht de accu’s en andere elektrische onderdelen van negen zelf gekochte e-bikes. De conclusie is dat goedkoop in dit geval ook echt duurkoop is. Sterker nog: je moet als consument soms zelfs oppassen dat je geen levensgevaarlijke accu mee naar huis krijgt!

Undercover

Het test- & videoteam van Kieskeurig.nl ging undercover, liet zich voorlichten door verkopers en kocht negen elektrische fietsen (in twee verschillende prijsklassen) die onze accu-expert vervolgens grondig heeft onderzocht. Recent onderzoek onder 880 e-bike-bezitters toont namelijk aan dat 67 procent van de ondervraagden die voor het eerst een elektrische fiets koopt zich onzeker voelt over de accu.

Dikke onvoldoende

En terecht, zo blijkt. In de visuele inspectie van de bedrading en motor halen de drie instapmodellen (prijs: net onder de 1000 euro) nog net een mager zesje, maar daarna gaat het alleen maar bergafwaarts. Niet alleen zijn de accu’s matig tot ronduit slecht beschermd tegen vocht, ook hun prestaties scoren een dikke onvoldoende.
Dieptepunt is het feit dat ons in een enkel geval een ronduit belabberd exemplaar werd verkocht. De accu in kwestie – die dus meegeleverd werd met een fonkelnieuwe fiets – was al bijna drie jaar oud, accudraden waren afgeknipt en de zekering die vereist is voor veilig opladen was al doorgebrand.

Niet te reviseren

Wat betreft de prestaties scoren de accu’s van de zes duurdere fietsen aanzienlijk beter: die halen allemaal een ruime voldoende. Wel wordt ook bij de meeste duurdere fietsen de accu maar matig beschermd tegen vocht, en dat is misschien wel het grootste misverstand: de accu van een e-bike is niet vanzelfsprekend waterdicht.
Ook blijkt uit de test dat duurdere accu’s over het algemeen niet te reviseren zijn. Neemt de capaciteit van de accu af, dan zit er dus niets anders op dan een nieuwe accu kopen – en dat kost al snel het dubbele van reviseren.

Slecht advies

Helaas blijken fietsenverkopers bovendien vaak maar mondjesmaat informatie te geven over met name de accu. En dat terwijl de aankoop van een e-bike juist bij uitstek hét moment is dat verkopers hun klanten kunnen voorlichten.

Het overgrote deel van de e-bikes wordt namelijk niet online verkocht, maar gewoon in een winkel. Toch informeert slechts 9 procent van de fietsverkopers hun klanten proactief over het repareren of vervangen van e-bikeonderdelen als de accu.
Daarnaast is de informatie die wordt gegeven vaak selectief of zelfs helemaal onjuist: de verborgen-camerabeelden laten onthutsend tegenstellende antwoorden zien op zelfs de meest eenvoudige vragen.

Testverantwoording

De accu’s zijn door ons zeer grondig getest. Van alle accu’s is de opgegeven capaciteit vergeleken met de daadwerkelijke capaciteit. Ook zijn ze onderworpen aan een opvoertest. Het gaat hier dus om objectieve meetresultaten. Dat maakt deze test uniek in vergelijking met andere e-biketests, waarbij doorgaans vooral subjectieve ervaringen van gebruikers worden verzameld.

Reageer op dit onderwerp

Heeft u dit ook al gelezen

Fastned geeft nieuwe obligaties uit met 6% rente

Redactie

Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit

Redactie

Pleisterplaats voor Verstappen-fans bij Belgische grens

Redactie

Autoverkopen China daalt voor het eerst sinds 20 jaar

Redactie

Helft van de jongeren wil stoppen met rijden onder invloed van drugs

Redactie

A20 bij Gouda gaat op de schop

Redactie