24.6 C
Amsterdam
25 augustus 2019 21:08
Nederland Actueel

Algemeen nieuws

Oranjevrouwen populairder dan mannenelftal

Jongeren onder de 18 jaar zijn veruit de grootste fans van de Nederlandse Oranjeleeuwinnen. Onder volwassenen leeft het vrouwenvoetbal nauwelijks.Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Voetbal is overigens niet de meest favoriete sport bij jongeren, dat is zwemmen. De sport top 5 voor jongeren bestaat verder uit bowlen, fietsen en schaatsen. Het WK Voetbal is, na de Olympische Spelen, het populairste sportevenement onder de jeugd.

‘Kennelijk kijkt de jeugd minder traditioneel naar de man/vrouw-verhouding in de sportwereld’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Jongeren hebben op alle fronten meer bewondering voor het vrouwenelftal dan voor de mannen. Ze vinden de Oranjevrouwen niet alleen op een hoger niveau spelen, maar zien de vrouwen ook als een opvallender team, vriendelijker én stoerder.’

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

– Voetbal heeft het beste kwaliteitsimago, bowlen is het gezelligst, wandelen het vriendelijkst, boksen is stoer en duiken het meest bijzonder

– Zwemmen scoort op alle imago-aspecten goed en wordt gezien als de nummer één sport

– Ajax is sportclub nummer één en de Johan Cruijff ArenA hét stadion

– Judo Bond Nederland heeft, na de KNVB, het sterkste imago dankzij de duidelijke naam

Top 10 favoriete sportclubs en -teams
1. Ajax
2. Nederlands voetbalelftal vrouwen
3. Nederlands voetbalelftal mannen
4. Feyenoord
5. PSV
6. Nederlands hockeyelftal
7. FC Utrecht
8. FC Groningen
9. AZ
10. Vitesse

Top 10 favoriete sporten
1. Zwemmen
2. Voetbal
3. Bowlen
4. Fietsen
5. Schaatsen
6. Gymnastiek
7. Wandelen
8. Tennis
9. Tafeltennis
10.Hockey

Voetbal staat voor topprestaties en bowlen voor gezelligheid

Waarin voetbal zich volgens de jeugd vooral onderscheidt van andere sporten zijn de topprestaties op het voetbalveld. Dit kwaliteitsaspect speelt ook bij atletiek en tennis een belangrijke rol om deze sporten aantrekkelijk te vinden. Sporten die in de eerste plaats met gezelligheid, en niet met prestaties, worden geassocieerd zijn bowlen en badminton. Wandelen heeft het vriendelijkste imago en boksen is het stoerst volgens jongeren.

‘De reden dat zwemmen onder jongeren het sterkste imago heeft, komt door de combinatie van alle aspecten. In de eerste plaats wordt de zwemsport als gezellig en vriendelijk gezien, maar daarnaast heeft het ook een kwalitatieve en stoere kant’, aldus merkadviseur Beerda. ‘Duiken en zwemmend redden zijn de sporten die zich het sterkst onderscheiden. Deze sportvormen vinden jongeren een stuk stoerder dan zwemmen.’

Top 5 Kwalitatieve sporten

  1. Voetbal
  2. Atletiek
  3. Tennis
  4. Wielrennen
  5. Triathlon

Top 5 Gezellige sporten

  1. Bowlen
  2. Badminton
  3. Zwemmen
  4. Wandelen
  5. Tafeltennis

Top 5 Vriendelijke sporten

  1. Wandelen
  2. Korfbal
  3. Volleybal
  4. Bowlen
  5. Badminton

Top 5 Stoere sporten

  1. Boksen
  2. Rugby
  3. IJshockey
  4. Motorrijden
  5. Karate

Top 5 Speciale sporten

  1. Duiken
  2. Zwemmend redden
  3. Wintersport
  4. Paardensport
  5. Handboogsport

WK Voetbal is, na de Olympische Spelen, het populairste sportevenement

Ook als het gaat om de beoordeling van de sportevenementen komt voetbal niet op de eerste plaats voor jongeren. Voor de Olympische Spelen klopt hun hart het snelst, daarna komen pas het WK en EK Voetbal en de Eredivisie op het rijtje van favoriete evenementen. Schaatsen neemt, net als voetbal, vier plaatsen in op het rijtje van hoogtepunten in de sport met de Elfstedentocht en het WK, EK en NK.

Top 9 favoriete sportevenementen

  1. Olympische Spelen
  2. WK Voetbal
  3. EK Voetbal
  4. Eredivisie
  5. Elfstedentocht
  6. UEFA Champions League
  7. WK Allround Schaatsen
  8. EK Allround Schaatsen
  9. NK Allround Schaatsen

Ajax is club nummer één en de Johan Cruijff ArenA hét stadion

Eerder onderzoek laat zien dat de populariteit van Ajax en Feyenoord onder volwassenen al jarenlang vrijwel gelijk is. Maar uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat Ajax onder jongeren duidelijk aan kop te staan. Feyenoord en PSV volgen op afstand. Als het om de kwaliteitsperceptie gaat staat Ajax ver bovenaan, gevolgd door PSV en daarna pas Feyenoord. De Rotterdamse club heeft wel een veel vriendelijker imago dan zijn Amsterdamse concurrent. De populariteit van de Johan Cruijff ArenA en De Kuip ontloopt elkaar niet veel, maar Amsterdam staat hier toch weer op nummer één. Het Philips Stadion komt op plaats vier, na Rotterdam Ahoy.

Top 9 favoriete sportaccommodaties

  1. Johan Cruijff ArenA
  2. De Kuip
  3. Rotterdam Ahoy
  4. Philips Stadion
  5. GelreDome
  6. AFAS Stadion
  7. Abe Lenstra Stadion
  8. Stadion Galgenwaard
  9. Papendal

Judo Bond Nederland heeft, na de KNVB, het sterkste imago dankzij de duidelijke naam

Net als bij volwassenen is de KNVB bij jongeren de populairste sportbond. ‘Deze toppositie is niet vreemd gezien het grote aantal jeugdvoetballers en de media-aandacht voor de voetbalbond’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Wel opvallend is de hoge, tweede positie van de Judo Bond Nederland. De judosport neemt namelijk slechts de 16e plaats in op de ranglijst van meest geliefde sporten en als het gaat om het aantal jeugdsporters staat judo op plaats elf. De verklaring is echter simpel: de Judo Bond Nederland heeft als een van de weinige sportbonden een heldere naam. Zeker voor de jeugd zijn namen als KNGU, KNWU, KNLTB en Nevobo onbegrijpelijk.’

Top 10 favoriete sportbonden

  1. KNVB
  2. Judo Bond Nederland
  3. KNSB
  4. Atletiekunie
  5. KNZB
  6. KNHB
  7. Nevobo
  8. KNLTB
  9. KNWU
  10. KNGU

Onderzoek onder 1.100 jongeren van 4 tot 18 jaar

Voor het onderzoek zijn 1.100 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee stappen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden organisaties in de sportsector onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste organisaties in detail navraag gedaan naar de geholpen bekendheid, de waardering, het imago en de intentie tot bezoek of lidmaatschap. Voor de 50 meest beoefende sporten zijn tevens de reputatie, deelname-intentie en bezoekintentie gemeten.

Reageer op dit onderwerp