12 C
Amsterdam
20 oktober 2018 11:38
Nederland Actueel

(AP Photo/Luca Bruno)
(AP Photo/Luca Bruno)
Buitenland

Ronaldo wordt geconfronteerd met klagende sponsors over verkrachtingszaken

LONDEN (AP) – Cristiano Ronaldo werd donderdag geconfronteerd met groeiende hitte van sponsors over een beschuldiging van verkrachting in de Verenigde Staten nadat Nike en videogamaker EA Sports zich zorgen maakten over het gedrag van de voetbalsuperster, die de beschuldigingen heeft ontkend.

De vijfvoudig wereldspeler van het jaar, die ’s ochtends het oefenterrein Juventus was zien binnenkomen, kreeg publieke steun van de Italiaanse club, die zei dat hij hem niet zou veroordelen over de aanslag van een Nevada-vrouw uit 2009.

De show van ondersteuning kwam kort nadat Nike het zwijgen ophief in een verklaring aan The Associated Press waarin het onbehagen van het bedrijf ten opzichte van Ronaldo werd beschreven, dat begon in 2003. De laatste in 2016 ondertekende voorwaarden zijn een gerapporteerde $ 1 miljard waard, en Ronaldo heeft suggereerde dat het een deal was “voor het leven.”

Maar het in Beaverton, Oregon gevestigde bedrijf heeft last van details die naar voren komen uit een rechtszaak die vorige week in een rechtbank in Nevada is aangespannen door de aanklager, die beweert dat ze was verkracht door Ronaldo in Las Vegas. De politie heeft ook een onderzoek opnieuw geopend.

“We zijn diep bezorgd over de verontrustende beschuldigingen en zullen de situatie nauwlettend blijven volgen,” zei Nike in een e-mail aan het AP.

Een van de rijkste en meest begaafde voetballers aller tijden, Ronaldo draagt ​​Nike-laarzen en verschijnt in de reclame. De Portugese kapitein is ook het gezicht van de EA Sports FIFA-franchise voor videogames, die te zien is op de cover van de game uit 2019 die vorige week wereldwijd werd uitgebracht.

“We hebben het betreffende rapport gezien dat aantijgingen tegen Cristiano Ronaldo beschrijft,” vertelde EA Sports de AP. “We houden de situatie nauwlettend in de gaten, omdat we verwachten dat cover-atleten en ambassadeurs zichzelf gedragen op een manier die overeenkomt met de waarden van EA.”

Terwijl andere spelers op 33 hun carrière afronden, is Ronaldo nog steeds in trek bij vooraanstaande clubs over de hele wereld. De voormalige Sporting Lisbon en Manchester United maakten de derde grote overdracht van deze carrière in juli, waardoor Real Madrid na negen jaar overblijft voor Juventus, een beweging die de Italiaanse club 112 miljoen euro kostte (toen $ 132 miljoen).

Ronaldo “heeft de afgelopen maanden zijn grote professionaliteit en toewijding getoond, die door iedereen bij Juventus wordt gewaardeerd”, aldus de Italiaanse bondskampioenen. “De gebeurtenissen die naar verluidt dateren van bijna 10 jaar geleden veranderen deze mening niet, die wordt gedeeld door iedereen die in contact is gekomen met deze grote kampioen.”

Noch Ronaldo noch Juventus hebben de beschuldiging van Kathryn Mayorga aangevoerd dat ze in 2010 een uitbetaling van $ 375.000 ontving nadat ze onder druk werd gezet door de ‘fixers’ van de voetballer om zich te verzwijgen over een incident in een penthouse-hotelsuite.

De investering in spelers is zo groot in het voetbal dat clubs terughoudend zijn om moraliteitsclausules af te dwingen door ze te schieten. Sponsors zijn al bij Ronaldo gebleven, hoewel hij in juli schuldig was aan belastingfraude in Spanje en ermee instemde een boete van rond de $ 20 miljoen te betalen.

Maar nu staat een goede reputatie voor de eerste serieuze problemen.

Ronaldo heeft duidelijk veel te verliezen. Met zijn gebeitelde gezicht en lichaam, zijn gelikte haren en zijn Hollywood-filmidool lijken op zijn talenten op het terrein, heeft hij 340 miljoen volgers van sociale media bijeengebracht om inkomsten te genereren met dat imago.

Hij is ook al vijf jaar ambassadeur voor Save the Children en heeft in 2016 internationale aandacht gekregen door een ‘genereuze gift’ aan te kondigen om Syriërs levensreddend te helpen. De liefdadigheidsinstelling zei dat het “ontmoedigd” was door de rechtszaak en zei dat het “bezig was om meer informatie te krijgen” over de beschuldiging van verkrachting.

In juni schatte Forbes, dat een lange staat van dienst heeft bij het kwantificeren van de inkomsten van ’s werelds rijkste mensen, dat Ronaldo jaarlijks $ 108 miljoen verdiende, met salaris en winst die de speler $ 61 miljoen opleverde en goedkeuringen nog eens $ 47 miljoen. Zijn trek zet hem op de derde plaats onder de atleten achter nu – de gepensioneerde bokser Floyd Mayweather en Barcelona sturen Lionel Messi vooruit.

“Zoals aantoonbaar de beste voetballer ter wereld”, aldus Mark Thompson, managing director van het toonaangevende bedrijf voor sponsorbeheer, SponServe, “Ronaldo wordt overal ter wereld erkend en biedt sponsors een unieke kans om maximale impact te halen uit elke merkbetrokkenheid.”

Ronaldo’s commerciële deals zijn niet beperkt tot internationaal erkende merken. Hij was het gezicht van Egyptian Steel en reed te paard langs de piramides voordat hij in het Arabisch lijnen aan de camera leverde.

Hij heeft ook veel van zijn inkomsten geïnvesteerd in het lanceren en opzetten van zijn eigen producten, met name zijn CR7-assortiment, dat hotels, schoenen, ondergoed, parfum en spijkerbroeken omvat, evenals een groeiende kinderlijn, die hij heeft gemodelleerd naast zijn zoon en duwt moeilijk op sociale media.

Zijn hechte omhelzing van sociale media is één reden waarom sponsors zo graag contact willen maken met Ronaldo, die 75 miljoen volgers op Twitter heeft, 142 miljoen op Instagram en 122 miljoen op Facebook.

Sommige bedrijven die Ronaldo promoot, kunnen een niche worden, zoals de SIXPAD-trainingsuitrusting van het Japanse bedrijf MTG. Maar hij doet meer dan alleen poseren in de producten.

Ronaldo “is eigenlijk een onderdeel van het bedrijf en hij is niet alleen het gezicht van SIXPAD,” zei MTG Europe General Manager Mahdiar Mazidabadi in een e-mail. “Daarom kan ik geen verdere opmerkingen maken met betrekking tot deze kwestie (beschuldiging van verkrachting), aangezien deze niet relevant is voor ons bedrijf.”

Merken spannen zich in om hun imago te beschermen en als goede bedrijfsburgers te worden beschouwd, en ze zullen snel handelen als er iets gebeurt om de waarde van hun merken te verdunnen. EA bijvoorbeeld, liet Tiger Woods snel vallen van een van de meest lucratieve endorsement deals in sport nadat hij in 2013 had toegegeven aan ontrouw. Fietser Lance Armstrong was grotendeels in de steek gelaten nadat hij bekend had gemaakt dat hij doping had.

Nu moeten er beslissingen worden genomen over de geschiktheid van Ronaldo als een marketingvoertuig en zullen zijn commerciële partners de komende ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.

“Wat merken nu gaan doen, is afwachten en afwegen welke impact een negativiteit heeft op het merk,” zei Thompson. “Ze willen hun bezit beschermen, en ook elke exclusiviteit die is gekoppeld aan hun endossement deal, dus op dit moment zullen we waarschijnlijk geen veranderingen of reflexmatige reacties zien.”

Dit is een automatisch gegenereerd en vertaald bericht.

Reacties

Meer nieuws

Kredietverzekeraar Euler Hermes waarschuwt voor crisis wereldhandel door importheffingen Trump

Redactie

Prijs Joint Strike Fighter onder de 90 miljoen dollar

Redactie

Schorskerver zorgt voor ramp Duitse houtsector

Redactie