17.2 C
Amsterdam
20 september 2019 21:16
Nederland Actueel

ICT & Internet

Visma marktleider in Nederland

Als hoofdsponsor van het Jumbo-Visma wielerteam speelt het Noorse softwarebedrijf Visma zich dezer dagen stevig in de kijker. Met toppers als Dylan Groenewegen en Mike Teunissen is het team de Tour de France fantastisch begonnen. Ik ben een grote wielerfan met een eigen antieke, stalen Eddy Merckx fiets uit 1968, dus de zomer begint weer mooi. Tegelijkertijd wil ik in deze rapportage ook eens kijken wat erachter zit en wat “Visma” nu eigenlijk is in Nederland en Europa.

“We expect to reap benefits from this sponsorship such as increased awareness and demand for our products, cooperation with local stakeholders and attracting talent”, aldus ØYSTEIN MOAN, Chairman of the Board and CEO. Hij ziet Nederland als een aantrekkelijke en stabiele markt met hoge inkomens en een hoog niveau van technologie. Ook in 2019 zijn er weer stevige acquisitieplannen. Het sponsorschap ziet Visma als een geweldige manier om medewerkers, partners en klanten bij de onderneming te betrekken. Door middel van klantevenementen, interne campagnes en door Team Jumbo-Visma te promoten in de sociale mediakanalen van Visma, hoopt Visma interne en externe betrokkenheid en trots te activeren via de sponsoring.

In 2018 trok de aankoop van het HR-softwarebedrijf Raet door de Visma Group veel aandacht omdat Raet pas in 2016 voor het laatst was verkocht aan Hg Capital. Die private equity speler heeft ook een dominant belang in de Visma Group, dus eigenlijk is het een doorverkoop naar een ander belang van dezelfde eigenaar.

Sinds de verkoop van Raet door het uiteenvallende Getronics in 2003 aan de investeerder Alpinvest is het Raet concern door veel handen gegaan. Dat heeft de waarde steeds verder opgevoerd, maar de onderneming geen goed gedaan. De waarde steeg vooral voortdurend omdat de rentestand steeds lager werd en omdat private equity investeerders onbeperkt geld hebben en geen zeperds willen halen. Vaak veranderd management en daarmee andere strategische keuzen gaat ten koste van groei en stabiliteit.

Op de keper beschouwd was 2018 geen goed jaar bij Raet. In de markt van software voor personeelszaken die groeit naar volledige werkgelegenheid met steeds meer flexwerkers zit een stevige groeikracht zoals andere leveranciers laten zien, maar Raet kreeg het voor elkaar om in 2018 1,7% minder omzet te draaien en daarbij ook nog netto €4 miljoen verlies te lijden. Er moest voor €33 miljoen extra worden afgeschreven op producten die blijkbaar geen toekomstwaarde meer hebben en tal van kosten liepen hoog op. Visma paste na de aankoop de concernstrategie stevig aan door Raet specifiek op de Nederlandse markt te concentreren en niet meer te laten avonturieren in het buitenland.

In mijn nieuwe rapport over Visma-Raet op www.ictonderzoek.nl staan alle cijfers en verdere achtergronden. Evenals een kleine en pikante vergelijking met concurrent en familieonderneming AFAS Software. Zie de grafiek hierbij. Dan denk je toch dat een familieonderneming en een private equity onderneming organismen zijn die van verschillende planeten komen.

Reageer op dit onderwerp